niedziela, 13 listopada 2011

Tort wypasiony...

...na wyjątkowe okazje. Stopniowa zmiana smaków, począwszy od lekko gorzkiego, słodkiego, po wyczuwalny alkohol. Bardzo specyficzny, z pewnością zadziwi wszystkich.


Składniki:

biszkopt:
12 jajek
12 łyżek cukru
9 łyżek mąki
3 łyżki ciemnego kakao
3 łyżeczki proszku do pieczenia

spód migdałowy:
5 białek
5 łyżek cukru
200 g posiekanych migdałów
2 łyżki mąki ziemniaczanej

masa:
500 g masła ( dałam 400 g )
3 jajka
3 kopiaste łyżki kakao
8 łyżek cukru ( dałam 5 łyżek )
1/2 szklanki mleka
2 kopiaste łyżeczki kawy rozpuszczalnej
duży kieliszek spirytusu ( dałam nalewkę wiśniową )
olejek migdałowy

dodatkowo:
paczka okrągłych biszkoptów
wiśnie z kompotu ( dałam wiśnie z nalewki )
galaretka wiśniowa
1/2 tabliczki gorzkiej czekolady

Biszkopt:
Ubić pianę z białek, stopniowo dodawać cukier i żółtka, na końcu kakao, mąkę i proszek. Masę wylać do okrągłej formy ( u mnie o średnicy 26 cm ). Piec biszkopt około 40 minut w temperaturze 180 stopni. Przekroić na 3 części, nasączyć ( ja użyłam wiśniówki ).
Spód migdałowy:
Białka utrzeć z cukrem na sztywno. Dodać migdały i przesianą mąkę, wymieszać. Masa ma być gęsta i twarda. Piec około 30 minut w temperaturze 180 stopni.
Masa:
Kakao z trzema łyżkami cukru i mlekiem gotować na małym ogniu, aż zgęstnieje. Ostudzić. Kawę rozpuścić w odrobinie ciepłej wody. Ostudzić. Jajka ubić na parze z pozostałym cukrem. Ostudzić. Masło utrzeć do białości. Dodawać masę jajeczną, krem kakaowy, kawę, spirytus oraz 5 -6 kropli olejku migdałowego.
Dodatkowo:
Galaretkę rozpuścić w mniejszej niż podano na opakowaniu ilości wody. Dodać odsączone wiśnie. Ostudzić i zostawić do stężenia, mieszając od czasu do czasu. Galaretka ma nie stężeć do końca.

Przełożenie:
Biszkopt - 1/3 masy - 1/2 wisienek - spód migdałowy - 1/3 masy - biszkopty ( powciskać w masę spodem do góry ) - biszkopt ( rozerwałam na części i ułożyłam miejscowo, resztę nasączyłam wiśniówką i zrobiłam "kulki" do dekoracji ) - 1/3 masy - posiekana grubo czekolada - pozostałe wisienki - biszkopt - dowolna dekoracja.
Smacznego! :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz